De zorg voor patiënten met chronische beademing in het Zonnehuis

Elke nieuwe verpleegkundige in het Centrum voor Chronische Beademing wordt opgeleid tot gespecialiseerd beademingsverpleegkundige door middel van een intern opleidingstraject. Dit traject richt zich op de complexe zorg rondom het verzorgen, verplegen en begeleiden van een complexe doelgroep, die in meer of mindere mate afhankelijk is van beademing, en de kwaliteit van leven van de cliënt en hun omgeving in samenwerking met een multidisciplinair team. Dit vraagt een bepaalde expertise van de verpleegkundige en een traject om bekwaam te worden. Deze online leeromgeving biedt de hiervoor benodigde specifieke kennis en begrip.

Accreditatie
Deze training is geaccrediteerd door de Accreditatiecommissie van het Kwaliteitsregister V&V. Het aantal accreditatiepunten vind je in het online register.

Let op! Geef eenmalig je registernummer op in het LMS om de accreditatiepunten te kunnen bijschrijven. Zie hier hoe je dat doet.

Meer informatie
Neem voor inhoudelijke vragen contact op met: Mark Mulder (m.mulder@umcg.nl)

Wenckebach Instituut voor Onderwijs en Opleiden
Onderwijsadministratie Zorgopleidingen
(t) 050 - 36 170 13 (e) sonh@umcg.nl

Wanneer je je inschrijft voor deelname aan een activiteit ga je akkoord met de Algemene voorwaarden.

De ontwikkelingen rondom het nieuwe Coronavirus kunnen van invloed zijn op het onderwijs dat we plannen. We volgen de ontwikkeling en het beleid nauwgezet en haken hierop aan, bijvoorbeeld door locatie, groepsgrootte of werkvormen aan te passen.

Deze cursus is gratis

Je bestelling moet worden goedgekeurd om toegang te krijgen tot deze cursus.

Onderdelen

  1. artikel

    Studiewijzer

    Waarom, hoe en wat ga je leren?

  2. e-learning

    Theorie rondom respiratie en (chronische) beademing

    Deze e-learning bestaat uit de volgende onderwerpen en onderdelen: • Anatomie en fysiologie van het ademhalingsstelsel • Respiratoire insufficiëntie • Auscultatie • Zuurstoftherapie • Mechanische beademing • Saturatiemeting • Capnografie • Chronische beademing: veel voorkomende ziektebeelden • Diverse formatieve oefeningen en toetsen Accreditatiepunten V&VN: 5 punten. Zie handleiding. Deze e-learning is gemaakt door het cluster Acute Zorg van het WIOO. De eindverantwoordelijkheid voor de inhoudelijke kwaliteit, en het actueel houden, van de content ligt bij dit cluster. Neem voor inhoudelijke vragen contact op met: Mark Mulder (m.mulder@umcg.nl) en/of Sander Admiraal (s.e.admiraal@umcg.nl) Voor vragen kun je een e-mail sturen naar e-learning@umcg.nl. Druk op ‘Module starten’ om te beginnen.

  3. e-learning

    Systematische benadering acute patiënt (WIOO)

    Voor de opvang en behandeling van een acuut zieke patiënt is het belangrijk dat er een procedure is voor het op een efficiënte en snelle manier identificeren en behandelen of stabiliseren van levensbedreigend letsel. Tijd is van essentieel belang, dus een systematische, maar snel aan te leren en te implementeren werkwijze is het meest effectief. De ABCDE-methodiek brengt structuur aan in acute situaties, zorgt voor uniformiteit in de acute-zorgketen en vergroot ook de zelfverzekerdheid in het handelen. Deze e-learning is gemaakt door het cluster Acute Zorg van het WIOO. De eindverantwoordelijkheid voor de inhoudelijke kwaliteit, en het actueel houden, van de content ligt bij dit cluster. Voor meer informatie en/of opmerkingen neem je contact op met Mark Mulder. Voor functionele vragen kun je een e-mail sturen naar e-learning@umcg.nl. Druk op ‘Module starten’ om te beginnen.

  4. e-learning

    VBH: Bronchiaal toilet (E-Xpert)

    Het bronchiaal toilet is een risicovolle en voorbehouden handeling waarbij de bovenste luchtwegen kunstmatig worden uitgezogen. Het doel van deze handeling is het verbeteren van het mucustransport in de luchtweg van een patiënt die dit zelf niet meer kan. Het productief ophoesten van mucus is bijvoorbeeld niet mogelijk voor patiënten met een tracheostoma. ExpertCollege biedt de student met behulp van deze module de benodigde kennis om deze medische voorbehouden handeling veilig en adequaat uit te kunnen voeren. De minimumscore is 80%. Accreditatiepunten V&VN: 2 punten. Zie handleiding. Deze e-learning is conform landelijke richtlijnen. In een aantal e-learnings worden op bepaalde punten mogelijkerwijs afgeweken van de werkwijzen zoals beschreven in de UMCG protocollen. De UMCG protocollen zijn in deze gevallen echter altijd leidend. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar e-learning@umcg.nl. Druk op ‘Module starten’ om te beginnen.

  5. e-learning

    Communicatie in de zorg via SBAR (E-Xpert)

    Zonder communicatieprotocollen blijkt informatie verloren te gaan, waardoor deze van groot belang in de zorg blijken. De SBAR is een communicatieprotocol dat in steeds meer gezondheidsinstellingen wordt gebruikt om relevante informatie gemakkelijk en zorgvuldig over te dragen. In deze module wordt onderwezen in de SBAR methode. SBAR staat voor Situation, Background, Assessment en Recommendation. Met interactieve voorbeelden en specifieke toelichting van het gebruik van de ABCDE methodiek binnen de SBAR wordt u perfect voorbereid op het gebruik de SBAR methode in de praktijk. De minimumscore is 80%. Accreditatiepunten V&VN: 1 punt. Zie handleiding. Deze e-learning is conform landelijke richtlijnen. In een aantal e-learnings worden op bepaalde punten mogelijkerwijs afgeweken van de werkwijzen zoals beschreven in de UMCG protocollen. De UMCG protocollen zijn in deze gevallen echter altijd leidend. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar e-learning@umcg.nl. Druk op ‘Module starten’ om te beginnen.

  6. toets

    Kennistoets (WIOO)

    Na het bestuderen van de theorie maak je een kennistoets. De kennistoets geeft inzicht in de mate waarin jij over voldoende basiskennis beschikt en heeft een formatief (evaluerend) karakter. De toets is samengesteld aan de hand van de leeruitkomsten die beschreven staan onder “wat ga je leren”. Na het maken van de toets volgt een terugkoppelingsrapportage. In deze rapportage is terug te vinden hoe er gescoord is op verschillende onderdelen. De kennistoets bestaat uit totaal 45 vragen. Alle vragen zijn multiple-choice. De tijdsduur voor het maken van de toets bedraagt 45 minuten. Na het verstrijken van de tijd zal de toets automatisch worden afgesloten en de resultaten worden berekend. De toets wordt samengesteld uit een grote database met toetsvragen. Hierdoor zal elke toets uniek zijn. De toets kan éénmaal herkanst worden. Deze herkansing kan door jezelf gestart worden op elk gewenst moment. Bij een herkansing zal het toetssysteem automatisch een nieuwe toets met een nieuwe set vragen samenstellen. Deze e-learning is gemaakt door het cluster Acute Zorg van het WIOO. De eindverantwoordelijkheid voor de inhoudelijke kwaliteit, en het actueel houden, van de content ligt bij dit cluster. Voor inhoudelijke vragen kan je contact opnemen met je docent of je kan een mail sturen naar sonh@umcg.nl. Voor functionele vragen kun je een e-mail sturen naar e-learning@umcg.nl. Druk op ‘Module starten’ om te beginnen.

  7. skill

    Bijscholing Zonnehuis Geverifieerde beoordeling

    Laat je tijdens de praktijkbijeenkomst op locatie beoordelen door de aanwezige toetsers, deze beoordeling zal binnen het LMS afgegeven worden door Daan van de Wetering en Samantha van der Sluis.